De dienstregeling

De dienstregeling

Informatie

Met ruim 5.100 reizigerstreinen op een doordeweekse dag, met per dag ruim 14.000 Machinisten en 12.000 Hoofdconducteurs allemaal met een eigen dienst. En dat in samenspel met 7 andere reiziger vervoerders om voor ons tot een goede dienstuitvoering te zijn. Een complex systeem zeker als het om plannen gaat.

Ruim 250 collega’s van logistiek zijn elke dag bezig met uitwerken en optimaliseren van de dienstregeling.

Logistiek

De dienstregeling wordt gemaakt door 4 afdelingen.

  • Dienstregelingsplanning
  • Materieelplanning
  • Personeelsplanning
  • Knooppuntplanning

De eerste drie spreken op zich wel voor zich, de laatste bedenkt de dienstregeling voor alle knooppunten en maakt een rangeerplan ook doet deze afdeling de planning van het rangeerpersoneel.

Een nieuwe dienstregeling

De start van een nieuwe dienstregeling begint altijd al 2 jaar van te voren. Hierin worden een flink wat dingen gepland. Hieronder heb ik een tijd schema gemaakt om een idee hiervan te kunnen geven.

januari, eerste jaar

  • Start ontwerp nieuwe dienstregeling
  • Inventarisatie grote Wijzigingen.

februari, eerste jaar

  • Nieuwe projecten worden bekeken
  • Verwachtingen over reizigersaantallen worden berekend
  • Belangen van overheden wegen mee

maart, eerste jaar

  • Wijzigingen in de infra worden bekeken

juli, eerste jaar

  • Het eerste basis uur patroon komt tot stand

januari, tweede jaar

  • Het basis uur patroon wordt uitgewerkt tot een week dienst

april, tweede jaar

  • Definitieve versie wordt ingediend bij ProRail

juni, tweede jaar

  • ProRail vraagt om eventuele wijzigingen bij vervoerders

augustus, tweede jaar

  • Capaciteitstoewijzing door ProRail
  • Uitwerking dienstregeling bij vervoerders

december, tweede jaar

  • De nieuwe dienstregeling gaat van start